Sportski filter vazduha

Pogledaj prethodnu temu Pogledaj sledeću temu Ići dole

Sportski filter vazduha

Počalji  YUgisa taj Ned Maj 05 2013, 22:06

1. Pre svega da kazem, ako ocekujete veliko povecanje snage, onda sportske filtere za vazduh izbegnite u startu jer to necete postici. Reklame tvrde sve i svasta, 10, 15, 30 pa i 50ks vise ali je istina daleko od toga, na fabrickom motoru se najcesce moze ocekivati od 0 do 3% vise snage, povecanja preko toga su retko kad do 5%, tek na pojedinim motorima do 10%, ali i ta veca povecanja obicno nisu posledica proste zamene filtera vazduha, nego zamena celog usisa pre leptira za nestandardan.

2. To nas dovodi do oblika sportskih filtera koji se dele usustini na dve vrste: "Pecurka" i "panelni" filter.

-Pecurka se montira umesto fabrickog kucista za filter i postavlja se direkno na kuciste leptira (najcesce kod karburatorskih motora) ili se povezuje preko cevi (najcesce kod motora sa ubrizgavanjem). Pecurka izgleda ovako:


-Panelni filter se montira u fabricko kuciste vazduha i zamenjuje fabricki filter vazduha. Panelni filter izgleda ovako:


3. Ovime se vracamo na pocetak. Povecanje snage. Pa cemo to razloziti na par stavki:

-Da bi filter imao vecu propusnost mora da ima materijal koji propusta vecu kolicinu vazduha ili mora da bude vecih dimenzija od fabrickih. Ako uzmemo tvrdnje proizvodjaca da sportski filteri za vazduh imaju 20 do 30% bolju propusnost onda dolazimo do zakljucka da filter mora da bude jednake ili vece dimenzije od fabrickog filtera da bih to postigao. Jer dzabe je materijal 30% propusniji ako se uzme 50% manje dimenzije. Pored toga napominjem da ako filter ima 30% ili vise propusne moci, to ne znaci da ce motor uvuci toliko vise jer je to definisano i sa ostalim delovima motora kao sto je usisina grana, usisini kanali u glavi, ventili, bregasta i slicno. Iz toga proizilazi cinjenica da nisu istinite tvrdnje najcesce prodavaca da je odredjen filter namenjen za odredjenu zapreminu motora odnosno da filter moze biti prevelik za motor. Sportski filter moze biti samo PREMALIH DIMENZIJA! Naravno kod panelnog filtera nemate previse razmisljanja, on je uvek dimenzija kao fabricki filter dok pecurka moze biti raznih dimenzija te treba povesti racuna da ona bude jednakih ili vecih dimenzija od fabrickog filtera da bi imala barem nekog efekta.

-Naravno, napomenuo sam jos na pocetku da povecanje snage ne dolazi najcesce usled izmene samo filtera za vazduh, nego zbog zamene celog usisa do leptira. Jer dzabe sportski filter ima vecu propusnu moc, ako usis pre i posle toga ne moze to da sprovede do motora, a vrlo cesto je to slucaj posto usisi su obicno tako dizajnirani da onemoguce dotok vode pod svim uslovima zbog toga sto fabrike automobila moraju da vode racuna o tome da ima svakakvih budala koja voze vozila i da mogu da ulete u duboku vodu i slicno, pa su usisi obicno smesteni u prorezu veznog lima i haube ili u braniku gde nema mnogo prostora pa su malih dimenzija. Iz tih razloga panelni filteri ne mogu da donesu neka drasticna povecanja snage. Pecurka sa druge strane izbegava taj problem jer se ceo taj fabricki deo usisa zamenjuje, ali nastaje drugi problem. Pecurka se najcesce nalazi u blizini motora tj u motornom prostoru gde uvlaci topao vazduh umesto hladan vazduh van motornog prostora a topao vazduh je redji i samim tim ima manje kisonika u istoj zapremini naspram hladnog vazduha sto smanjuje snagu. Tako da iako mozda povecava protok, to najcesce znaci da moze da uvuce vecu kolicinu toplog vazduha sto nekad prouzrokuje i pad snage.

-Da bi postigli zaista povecanje snage na motoru, moraju biti neki uslovi ispusnjeni. Kao sto je receno iznad, filter treba da ima vecu propusnu moc, to znaci da mora da bude minimum jednake velicine kao fabricki i to pod uslovom da je napravljen od materijala koji ima vecu propusnu moc. Da bi upste imao efekta, potrebno je da uvlaci hladan vazduh, sto znaci da bi trebao da bude odvojen od toplote motornog prostora a to se najbolje postize hermeticki zatvorenom kutijom. Hladan vazduh zauzima manji prostor i samim tim moze vise da stane u motor i veca kolicina kisonika omogucava da se sagori i veca kolicina goriva a vazduh u odredjenom odnosu sa gorivom cini snagu. Pored te hermeticke zatvorene kutije, na motorima sa ubrizgavanjem moze se iskoristiti i ram air efekat, tj da se iskoristi povecanje pritiska vazduha u kutiji usled strujanja vazduha iz pravca prednjeg dela vozila. Naravno, ram air efekat se postize pri velikim brzinama, cesto se spominje brzina veca od 200km/h ali to se misli na atmosferske motore koji pri tim brzinama pocinju raditi kao turbo motori, tj pritisak u usisu toliko naraste da nadvladava vakum motora i pocinje da radi u nadpritisku. Ali pri manjim brzinama isto se povecava pritisak u usisu, samo sto on ne nadvladava vakum u motoru, ali ipak omogucava zgusnjavanje vazduha i samim tim povecanje kolicine kisonika raspolozivog za sagorevanje. Naravno cak i sve uslove kad ispunite, ne mozete ocekivati drasticna povecanja snage. Sportski filteri su pre svega namenjeni za modifikovane motore, gde je fabricki filter i konstrukcija usisa nedovoljna tj premalo dimenzionisana i pravi usko grlo pa se to izbegava sa sportskim filterom. Takodje, filter je pozeljno odrzavati cesto, ne treba verovati reklamam kako se sportski filteri ciste na svakih 20.000km i slicno, on se jednako zaprlja kao i fabricki filter i dzabe veca propusna moc kad se zaprlja.

4. Sto se tice odrzavanja, sem cestog odrzavanja koje licno preporucujem, treba znati da postoje filteri koji zahtevaju nauljivanje i oni koji to nezahtevaju. Nauljivanje bi trebalo da pospesi filtraciju ali iz dosta testiranja, to bas i nije uvek slucaj i cesto filteri koji ne zahtevaju nauljivanje imaju bolju filtraciju a pored toga sto ne zahtevaju nauljivanje, jeftiniji su za odrzavanje jer ne mora da se kupuje specijalno ulje namenjeno za to a samim tim se i lakse moze cesce odrzavati. Takodje to ulje zna da pravi probleme na novijim vozilima sa protokomerima. Od proizvodjaca sportskih filtera, spomenuo bih pre svega K&N proizvodjaca, koji se najcesce reklamira ali po mnogim testiranjima je jedan od najgorih proizvodjaca i pored toga sto zahteva nauljivanje. Za razliku od njega, filteri koji se isticu kvalitetom filtracije i povecanja protoka su BMC i APEXi filteri koji najcesce ne zahtevaju nauljivanje. Pored toga oni cesto dolaze u skopu zatvorene kutije sto omogucava laksu ugradnju.

5. Boyracer Motorsport Radionica je za svoje potrebe izradila usis gore objasnjen sa hermeticki zatvorenom kutijom i dovodom vazduha direkno iz maske sa pecurkom cije dimenzije prevazilaze dimenzije fabrkicog filtera. Povecanje snage nije bilo drasticno ali je svakako vrlo fukncionalno koje je dalo odlicne rezultate uz koriscenje cipa i povecanja protoka goriva sa stelujucim regulatorom pritiska goriva. Ovako to izgleda:




6. Tu mozete videti neka iskustva sa filterima i merenjima snage:




Pripremio i sastavio: YUgisa

_________________
Yugo 1.1EFI by BMR
0-100: <11.5s
Max: 160>km/h
KS/rpm: 75/5800
Max rpm: 7500
avatar
YUgisa
Admin

Broj poruka : 1789
Datum upisa : 01.07.2012
Godina : 28
Lokacija : Subotica
Garaza : Yugo 1.1EFI

http://boyracermotorsport.forum315.com

Nazad na vrh Ići dole

Re: Sportski filter vazduha

Počalji  YUgisa taj Sre Nov 19 2014, 12:45



Slicno resenje filtera pomenuto u poruci iznad se koristi u Hondi S2000


I neka aftermarket resenja za S2000:
http://www.s2ki.com/s2000/topic/634401-official-intake-thread/

_________________
Yugo 1.1EFI by BMR
0-100: <11.5s
Max: 160>km/h
KS/rpm: 75/5800
Max rpm: 7500
avatar
YUgisa
Admin

Broj poruka : 1789
Datum upisa : 01.07.2012
Godina : 28
Lokacija : Subotica
Garaza : Yugo 1.1EFI

http://boyracermotorsport.forum315.com

Nazad na vrh Ići dole

Pogledaj prethodnu temu Pogledaj sledeću temu Nazad na vrh


 
Dozvole ovog foruma:
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu