Uticaj gibnja na gredu kod Yuga/Z101/Z128

Pogledaj prethodnu temu Pogledaj sledeću temu Ići dole

Uticaj gibnja na gredu kod Yuga/Z101/Z128

Počalji  YUgisa taj Sub Nov 01 2014, 12:39

Jedan od najvecih problema na Zastava su propadanje grede i gibnja. Greda ima tendeciju da utone na sredini gde se nalazi centralni gumeni nosac gibnja, dok gibanjevi sa dva lista vremenom popustaju i sami se ispeglaju. Dva problema su medjusobno povezana, a najcesce sanacije prouzrokuju dodatno pogorasanje ovog problema. Mnogi nakon propadanja gibnja nose ih na sprengovanje kako bi povratili standardnu visinu, a cesta su i preterivanja u tome sto sem sto kratkotrajno resava problem, povecava i stres na gredu sto dovodi do njenog propadanja. Kako bih objasnio razlog tome, postavicu jednu sliku:


Prvi primer je standardni gibanj i greda, drugi pirimer je standardni gibanj i greda ali je uklonjen centralni gumeni nosac gibnja dok poslednji primer je konacno resenje problema ali o tome kasnije.

Kao sto se vidi na prvom primeru (na crtezu je preuvelican problem radi lakseg prikaza), luk gibnja je vrlo izrazen i zbog gumenog oslonca na sredini dolazi do deformacije gibnja u drugom pravcu odnosno "peglanja" gibnja na silu ne pod tezinom vozila nego izmedju tri oslonca na gredi. Ovo dovodi do ubrzanog propadanja dvolisnog gibnja odnosno njegovog peglanja sto dovodi do smanjenja visine na zadnjoj osovini, a uz to greda na sredini je pod velikim opterecenjem jer ne samo sto mora da nosi 1/3 opterecenja mase vozila nego je opterecena i sa dodanom silom koja nastaje zbog deformacije gibnja. Ako uzmemo primer da je prosecno Zastavino vozilo (Yugo, Z101, Z128) oko 800kg i da je opterecenje nekih 65/35% u korist prednje osovine, dolazimo do zakljucka da je ukupno opterecenje praznog vozila na tri oslonca na gredi oko 280kg, odnosno nesto manje od 95kg na svakom pojedinacnom osloncu. Ako uzmemo u obzir podatak da opterecenje od 40kg sabija fabricki dvolisni gibanj za 10mm, a da dvolisni gibnjevi budu obicno i po 20mm sabijeni samo od tog centralnog gumenog nosaca na sredini grede, to znaci da na sredini grede postoji opterecenje od celih 80kg samo od gibnja. Tako da opterecenje ne iznosi 95kg, nego skoro pa duplo, odnosno 175kg. I to bez uzimanja u obzir da postoji mogucnost da to opterecenje na sredni u odredjenoj meri i rasterecuje dva bocna nosaca gibnja. Upravo zbog tako velikog opterecenja, greda trpi skoro pa duplo vece opterecenje nego sto je potrebno i plus je koncetrisano na sredini umesto da se rasporedi jednako na tri oslonca, a isto tako i gibanj umesto da nosi opterecenje od samo 280kg, mora da trpi opterecenje vece za 80kg tj 360kg... To je kao da vozite jednu prosecnu osobu stalno na zadnjem sedistu. Standardni gibnjevi su dimenzionisani na granici svojih mogucnosti i ovakva dodatna opterecenja prevazilaze njihove mogucnosti i zato dolazi do propadanja. Ova prica je jos gora kada se gibnjevi dodatno sprenguju i zabelezio sam slucajeve gde su ova opterecenja bila i duplo veca... Dodatan problem je sto i propao gibanj umanjuje hod oslanjanja pa se moze desiti pod opterecenjem ili u krivini ili nailaskom na neravninu na kolovozu da se oslanjanje skroz sabije sto doprinosi do prenosenja opterecenja direktno na gredu kroz odbojnu gumu umesto da se to opterecenje amortizuje kroz gibanj i amortizer.

Kako bi ovo izbegli, veliki broj ljudi se odlucio za opciju izbacivanja gumenog nosaca na srednini gibnja kao sto je prikazano na drugom primeru na slici. Ovde postoji problem je da ljudi to rade na fabrickim gibnjevima ili na sprengovanim koji su radjeni tako da se uzima u obzir da ce ih taj gumeni nosac na sredini "peglati" i kada on vise ne postoji, gibanj moze da poprimi svoj normalan luk cak i pod opterecenjem auta sto za posledicu ima da se vozilo izdigne na zadnjoj osovini sto daje lose vozne karateristike. Takodje umesto da se pomenuto opterecenje mase vozila od 280kg na zadnjoj osovini prenese na tri oslonca, ono se prenosi na samo 2, pa umesto 95kg opterecenja na svakom nosacu, opterecenje je 140kg odnosno cak 50% vece. Ovo opterecenje zbog nacina prenosenaj za posledicu ima silu koja tezi da razmekne ta dva bocna oslonca na gredi sto za moze da bude jedan od cestih problema zasto i grede vrlo cesto pucaju u blizini spoja sa polusasijom. Mada ovaj problem se delimicno moze resiti ugradnjom BMR Gredofix-a.

Resenje za sve ove probleme se moze videti na trecem primeru, a ono je da se demontira centralni gumeno nosac gibnja sa grede, ustanovi visina vozila i nakon toga po potrebi ispegla gibanj na potrebnu meru kako bi se postigla odgovarajuca visina vozila i nakon toga da se centralni gumeni nosac skrati u toj meri da gibanj samo naleze na njega bez dodatnog opterecenja. Eventualno moze da se postavi koji mm duzi nosac radi sigurnog kontakta u svim uslovima.


Ovo resenje treba isto primeniti i u slucaju ugradnje gibnjeva koji su dolazili fabricki uz neke vezrije Zastava tj gibnjeva sa 3 ili 4 lista, ali i uz neke druge verzije gibnjeva koje nisu standardno dolazile. Takodje bih napomenuo da gibnjevi sa 3 i 4 lista su lazno predstavljani kao glavni cionioci za propadanje gredi, problem je gore objasnjena losa izvedba. Cak sta vise, problem se povecava 50% kod trolisnog gibnja i cak 100% odnosno duplira kod gibnja sa 4 lista u istim okolnostima ukoliko se ne ispostuju ovi saveti.


Nacin na koji tacno treba ovo obaviti je sledeci:
1. Demontirati gibanj, nakon toga demontirati gumeni nosac na sredini i vratiti gibanj na mesto.
2. Provozati vozilo da se slegne sve na svoje mesto i ustanoviti trenutnu visinu vozila i koliko odstupa od adekvatne visine u slucaju standardnog vozila ili od vase zeljene visine u slucaju da zelite vase vozilo da spustite u odnosu na standardno.
3. Demontirati gibanj i izvrsiti njegovo "peglanje" odnosno smanjivanje luka na potrebnu visinu. Preporuka je svakako peglanje na gladno radi zadrzavanja adekvatnog funkcionisanja gibnja bez bojazni za pucanjem.
4. Namontirati gibanj nazad na vozilo i provozati vozilo da se slegne sve na svoje mesto.
5. Izmeriti rastojanje izmedju grede i gibnja. Odseci gumeni nosac na adekvatnu duzinu odnosno visinu koja je potrebna.
6. Demontirati gibanj ponovo, ugraditi nosac na sredni grede i vratiti gibanj nazad na svoje mesto i problem sa gredom ce biti resen.

Naravno ovo resenje ne znaci da ce moci da spreci trajno propadanje dvolisnog gibnja, ako cesto vozite vase vozilo pod opterecenjem, velika je verovatnoca da ce vremenom propasti, jedino ce to da se desi u duzem periodu tako da je moja preporuka za standardna vozila da se ugrade gibnjevi sa tri lista, odnosno cetiri lista u slucaju spustanja vozila. Takodje ne iskljucuje moguce pojave problema sa gredom, ali svakako umanjuje sanse za time.

Pripremio i sastavio: YUgisa

_________________
Yugo 1.1EFI by BMR
0-100: <11.5s
Max: 160>km/h
KS/rpm: 75/5800
Max rpm: 7500
avatar
YUgisa
Admin

Broj poruka : 1863
Datum upisa : 01.07.2012
Godina : 28
Lokacija : Subotica
Garaza : Yugo 1.1EFI

http://boyracermotorsport.forum315.com

Nazad na vrh Ići dole

Pogledaj prethodnu temu Pogledaj sledeću temu Nazad na vrh


 
Dozvole ovog foruma:
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu