Kako izabrati odgovarajucu gumu i felnu da bi poboljsali performanse vaseg vozila

Pogledaj prethodnu temu Pogledaj sledeću temu Ići dole

Kako izabrati odgovarajucu gumu i felnu da bi poboljsali performanse vaseg vozila

Počalji  YUgisa taj Ned Avg 12 2012, 16:59

Napisacu nesto iz svojih zapazanja i neka moja misljenja, naravno kao takva ne moraju biti jedina tacna.

Pre svega, hteo bih da kazem da je tema namenjena za pricu o dimenzijama guma i felni, ne o tome koji je proizvodjac bolji ili ne.

Znaci, kako odabrati odgovarajucu dimenziju guma i felni i da poboljsate performanse svog vozila?

Pa pre svega, ja bih ovu pricu podelio na par teza:

1. Obim/precnik tocka
Oko obima tocka uvek ima najvise polemike. Tj ljudi pored sirine gume, najvise odstupaju od fabrickog obima tocka a na to se malo obraca paznja. Licno ja mislim da treba teziti fabrickom obimu tocka sa eventualno malim odstupanjima, na mnogim sajtovima mozete videti da se ne preporucuje vise od 3% razlike. Zasto tako mislim, pa pre svega iz najociglednijeg razloga a to je da izmenom obima tocka povecavate netacnost svog cajgera koji pokazuje kojom se brzinom vase vozilo krece... Ukoliko smanjite obim tocka, cajger ce da pokazuje vise nego sto zaista idete a ako povecate obim, icete brze nego sto cajger pokazuje i ako bas eksremno povecate obim tocka, mozete imati problema sa policijom jer ce te prekoraciti brzinu... Prednosti zadrzavanja fabrickog obima tocka se ogleda i u tome da ce se vozilo ponasati kao fabricko u smislu, ubrzanja, maksimalne brzine, visine od tla, udobnosti na putu i potrosnje. Smanjivanje obima tocka, menjaju se osobine vozila, pa u odredjenoj meri mozete da ih poboljsate ali i pokvarite... Ako smanjite obim tocka vase vozilo ce bolje da ubrzava iz mesta ali to ima smisla samo do neke granice, jer pod odredjenim uslovima, to ce da dovede i do smanjenja trakcije tako da niste nista uradili. Neka poboljsanja mogu da se osete i u "lezanju" jer ce vozilo da bude nesto nize, ali to je mala razlika, veca razlika je u tome da ako zadrzite fabricki precnik felne i stavite nizi profil gume od fabrickog, to ce dovesti vise do poboljsanja. Takodje, smanjivanje obima smanjuje udobnost vozila iz razloga sto manji tocak upada vise u rupu. Tu se obicno prica o manjoj maksimalnoj brzini, ali to je cesto samo teorija u praksi je moguce da ostane jednaka (da bi vise shvatili ovo, najbolje da posetite temu: http://boyracermotorsport.forum315.com/t70-racunanje-brzine-kojom-se-vozilo-krece-ukoliko-se-zna-obim-tocka-obrtaji-i-prenosi-u-menjacu-i-diferencijalu#100 ). Razlog za to je sto maksimalna brzina je obicno ogranicena samo sa mogucnosti motora da savlada otpor kretanja koje stvara vozilo... Tako da ako vas motor ima mogucnosti da se zavrti dovoljno, vas auto ce verovatno da postigne priblizno jednaku maksimalnu brzinu kao i sa fabrickim obimom tocka. Treba naglasiti da ce se potrosnja povecati mozda u nekoj maloj meri, uzavisnosti od razlike, jer da bi odrzali neku brzinu, moracete da motor dignete u vise obrtaje nego sto bi sa fabrickim tockovima. Sto se tice postavljanja veceg obima tocka, licno ja ne preporucujem to jer skoro nikakve prednosti nema sem ako vam je najbitnije da auto manje trosi na otvorenom putu i udobnost. Automobil ce da sporije ubrzava zbog veceg otpora, potrosnja ce se povecati u gradskim uslovima zbog toga. Potrosnja van grada moze da opadne iz razloga sto ce motor ici nizim obrtajima u odnosu kad se koristi fabricki obim tocka... U teoriji obicno se govori o povecanju maksimalne brzine, ali to u praksi se najverovatnije nece desiti iz razloga sto je najcesce auto oranicen sam ogucnosti motora da savlada otpor. Cak moze da se desi i da opadne, jer za istu brzinu motor ce manje da se vrti i imace manje snage i moze da se desi da ne moze da savlada vise toliko otpor kretanja.

2. Sirina gume
Pre svega, da objasnim, kako izabrati odgovarajucu sirinu gume za odredjenu sirinu felne posto je to obicno nedoumica. Da bi bilo lakse da objasnim, postavicu formulu i sirinu felne cu da obelezim sa SF. Sirina felne je u colima ili incima obicno, mnogi to nepravilno zovu jotima ali da ne ulazimo sad u pricu oko toga. A sirinu gume cu da obelezim sa SG

SFx2.54+2.54=SG

Jedna primer da bude malo jasnije, uzmimo za primer da imamo felnu od 6j.
6x2.54+2.54=17.78cm
Odnosno, najpribliznija mera je 175mm sirina gume.
Licno ja predlazem da pored naravno idealne mere, uzmete gumu koja je maksimalno 2cm uza ili sira od te idealne mere. Sto bi za ovaj primer od 6j znacilo da vam preporucujem gume sirine od 155 do 195mm. Prednosti uze gume se ogleda u tome da se ona razvlaci na felni i time se ukrucuje bok gume pa u odredjenoj meri moze da poboljsanje performanse pri prolasku kroz krivine jer se nece toliko ugibati. Ako se pretera sa time, tj stavi mnogo uza guma, postoji velika verovatnoca da guma nece propisano leci na felnu pa da moze da se svuce, nekad cak ni ne pokriva rub felne pa ga lako mozete ostetiti a i performanse mogu da se pogorsaju jer se guma previse urkuti i lako izgubi trakciju tj kontakt sa tlom. Sira guma od felne usustini najvise pomaze u cuvanju felne od ostecenja kada uletite u rupu i ako je malo vise sira stitice felnu i od ostecenja koja se desavaju cesanjem bankine... Preterano siroka guma taodje moze da ne nalegne na felnu na odgovarajuci nacin, mada obicno ljudi ne preteruju u tome pa najgore sto moze da se desi da ispusta vazduh...
Da predjem sad na drugi deo price o sirini gume, a to je uskladjivanje vase gume sa performansama odnosno mogucnostima vozila. Ovde moram reci pre svega, da ranije, proizvodjaci su proizvodili gumu tako da ako pise da je 155mm siroka, onda je zaista 155mm siroka ali u neopterecenjom stanju. To znaci da kad se optereti tezinom vozila, onda se rasirilia (spljostila) na obicno oko 10mm. Takodje, postoje odredjene dimenzije guma gde su proizvodjaci varali (zbog nekih takmicenjima), pa gume znaju da budu sire od onoga sto pise u neopterecenom stanju. To se najcesce moglo videti na gumama u dimenziji 175/50 R13 koje su obicno bile siroke cak po 195 a naisao sam na neke koje su bile i skoro celih 210mm. Sadasnji proizvodjaci, verovatno usled srednje, prave gume tako da su uze nego sto pise... Tj, recimo 155 guma je ustvari siroka oko 145mm u neopterecenom stanju i tek po opterecenjem tezine automobila se rasiri na tu propisanu sirinu. Zato ja licno preporucujem da ako kupujete novu gumu sada, krenete odmah od barem 10mm sire od fabricke za vase vozilo. Takodje proizvodjaci obicno tolerisu 10 do 20mm sire gume (primer kod Yuga je npr, 145/155/165), pa vam ja predlazem da za vase fabricko vozilo, uzmete sire gume za 10 ili 20mm od fabrickih. To nece imati nikakvih negativnih posledica, ubrzanje vam nece biti pogorsano, nece biti teze motati volan a poboljsanje ce se ostetiti pri naglim kocenjima i po povecanju trakcije. Za vozace koji vole da teraju svoje metalne ljubimce do limita njihovih mogucnosti ili voze neke jace verzije, ja preporucujem da izaberu gume od 20 do 30mm sire od fabrickih. To ce imati mozda malo uticaja pri startu tj moracete da nesmetan start da krenete sa malo visim obrtajima ali ce te i moci da krenete sa visim obrtajima a samim tim, motor ce imati vise snage pa ce te bolje ubrzati. Mogu da se pojave vec male razlike u tezini motanja, ali po pravilima voznje, motanje volana u mestu nije pravilno, to nikad ne bi trebalo da se radi i sem sto je naporno, opterecujete i letvu. Iskreno, ja ne verujem da pravilnom voznjom mozete osetiti razliku u tezini motanja u zavisnosti od sirine gume sem ako ne stavite neku 50% siru od fabricke... Za one koji su modifikovali motor i/ili oslanjanje, da bi bolje iskoristili mogucnosti svog vozila, ja predlazem do stavite sire gume za nekih 30 do 40mm od fabrickih. To je usustini na Yugo/Z101/Z128/Floridi/Poly-u neka 195mm sirina gume. Naravno, moze i sire ako je ekstremno modifikovan auto ali to je redak slucaj u saobracaju a za trke postoje odgovarajuce gume o cemu trenutno nemam iskustva pa ne mogu da govorim.
Takodje treba napomenuti da je sira guma bolja po pitanju udobnosti jer naravno, manje upada u rupe i na vecu dodirnu povrsinu se rasprostire sila udarca za razliku od verovanja da sira guma je neudobnija jer zbog svoje sirine na vecu kolicinu rupa "naleti". Veca sirina gume pomaze na suvom ali odmaze u uslovima kad je mokro ili sneg. Tj, ako je guma u dobrom stanju, odnosno ima saru i nije matora ko biblija, razlika izmedju morkrog i suvog ne bi trebala da bude nesto nerealno velika a ako koristite zimske gume, ne bi trebal ida imate problama sa snegom. Takodje, tu bih skrenu paznju na to da ljudi obicno kazu, ne valja sire gume na auto jer je lagan za njih pa ne naleze guma tj ne pritiska istom silom kao kad je uza... Guma naleze istom silom, samo je na siroj gumi rasirena na vecu povrsinu... Ali to ne znaci da je manja trakcija. Jeste da se za zimske gume preporucuju uze gume jer bolje upadaju u sneg i imate onda bolju trakciju, ali vi sa letnjim gumama ne mozete da upadnete u beton, sem ako nije izliven u tom trenutku lol! Iako to retko kad moze da se desi u saobracaju i retko kad neko vozi tako da to moze da postigne, ali sira guma ima vecu masu tj zapreminu i teze se greje, pa to nece obicno stvarati problem kada je malo hladnije da zagrejete gumu ali izdrzace vise dok se ne pregreje pa to znaci da mozete duze da vozite brzo kroz krivine...

3. Profil gume
Dosta price je bilo o ovome. Nisam hteo da se bavim objasnjavanjem sta tacno znaci koje mere oko guma i felni, ali cu da skrenem paznju da profil gume koji pise na samoj gumi nije izrazen u milimetrima, nego je to ustvari procenat od sirine gume... Znaci ako uzmemo primer 155/70, profil gume nije 70mm, nego je to 70% od sirine odnosno od 155mm i to znaci da je profil gume kad se izrazi u milimetrima 108.5. Ono sto ja preporucujem da za poboljsanje performansi koristite gume ciji je profil kad se izrazu milimetrima izmedju 95 i 100mm. Zasto to preporucujem, pa visi profil se previse ugiba. Takodje, razlika u udobnosti izmedju tog viseg profila i mog preporucenog je vrlo mala. Tj veca je ako imate neko terensko vozilo pa je profil 200mm, ali na putnickim vozilima i pre svega ovde se radi o Zastavama, to je razlika do 20mm... Nizi profil opet ne prpeorucujem iz razloga sto postoji verovatnoca da ostetite felnu, udobnost se smanjuje a takodje tu je pitanje i dali poboljsava performanse... Naisao sam na par ljudi koji se bave time i koji kazu da nizi profil od toga kvari performanse jer bok gume mora da bude jako krut da bi izdrzao nesmetano da se koristi i to stvara problem sto guma lako izgubi trakciju odnosno kontakt sa podlogom... Ako malo pogledate dimenzije guma koje koriste na vecini sportskih modela, primetecete da prica pije vodu, jer npr 275 sirina guma koja je cesta na mnogim vozilima je obicno profil 35 tj 96.25mm ili npr 385 je profil 25 odnosno 96.25mm. Takodje, ako pogledate slikove i gume za trke, obicno je profil 50.

4. Precnik felne
Posto smo vec neke stvari utvrdili iznad u pricu oko precnika felne ulazi to da li zelite da sacuvate fabricki obim tocka i koji profil gume zelite a na profil gume utice sirina gume... Ako zelite da smanjite profil gume a da zadrzite fabricki obim tocka onda vam ne preostaje nista drugo sem da povecate precnik felne u odnosu na fabricke felne... Vecinom se to na vozilima govori o povecanju felne u precniku za 1 inc tj cola, eventulano 2 inca tj cola. Ja vozacima koji zele udobnost ili nemaju finansijskih mogucnosti, preporucujem da ostanu na fabrickom precniku felni i da izaberu gume u skladu sa svojim potrebama koje su gore objasnjene... Za one koji cele neki vizuleni izgled i malo bolje ponasanje vozila, pod uslovom naravno da zele da zadrze fabricki obim tocka, sto vizuleno takodje doprinosi izgledu, jer je manje mesta izmedju ruba i gume u odnosu kad se smanji obim tocka, da predju na jedan broj vece felne... To po udobnost nece imati nekog uticaja. Za one kojima su performanse na prvom mestu, ja preporucujem dva broja vece felne i odgovarajuci profil guma ako zelite da zadrzite fabricki obim tocka.

5. Sirina felne i ET
Moram odmah reci da najveci uticaj na to koju felnu da izaberete je to da li ona moze da stane pod blatobran vaseg vozila... Ali izabrati felnu je najbolje kada izaberete gumu koju hocete da vozite... Kada izaberete dimenziju guma, ako zelite da zadrzite fabricki obim a da recimo bude niskoprofilna i recimo da bude guma malo rasirena na felni, onda je najlakse prema tome da izaberete odgovarajucu sirinu felne i da gledate ET koji bi eventualno mogao da stane pod blatobran ili da se rub modifikuje sto najcesce jeste potrebno...

6. Pritisak u gumama
Tu moram reci da ne treba verovatni fabrickim podacima, barem ne slepo... Ovo kazem zato sto nije svaka guma ista, pa sam tako imao iskustvo da dve gume totalno istih dimenzija samo razlicitih proizvodjaca zahtevaju totalno drugaciji nivo pritiska u gumama da bi se auto adekvatno ponasao i ne treba se iznenaditi da je razlika cak i po 0.5bara. Gume imaju razlicite sastave tj tvrdoce u zavisnosti da li je zimska, letnja, bolji, losiji kvalitet odnosno proizvodjac, zavisi i od dizajna ojacanja, tvrdoce boka koji zavisi i od profila a moze i od sirine felne da zavisi tako da odredjivanje pritiska u gumama je najbolje raditi sistemom probanja, malo napumpate pa ako nije dobro, probate malo da izduvate i slicno. Moje iskustvo povod ovoga je ovako (napominjem da su sva vozila sa prednjom vucom i naravno motorom napred), zadnje gume napumpati na fabricki propisano. Prednje duvati tako da bok gume (balon) bude jednakog oblika kao i na zadnjim gumama, tj da ne bude guma spljostenija nego pozadi. Takodje, neko moje iskustvo je da kada pumpate sve vise ne opada toliko drasticno udobnost... Tj, recimo razlika izmedju 1.5 i 2bara je drasticno veca u odnosu kada sa 2bara naduvate na 2.5baara ako je potrebno... Udobnost se bas i ne smanji a u mojim primerima se poboljsalo lezanje. Takodje, bitno je reci da i malo naduvana guma isto moze biti neudobna jer bok ne moze da izdrzi udarce pa se sabija skroz.

7. Negativan uticaj
Treba znati da povecana masa tockova negativno utice na performanse vozila u smislu "lezanja" (mada ovo je vise teorija nego praksa, barem ne na vozilima namenjenim za svakodnevan saobracaj) i na kocenje, tako da pri odabiru felni pre svega, najbolje je da ako mozete da birate, izaberete felnu manje mase. A problem je inercija, vise mase znaci vecu inerciju. Iako ce cesto razgovara o kracem trajanju delova oslanjanja pogotovo lezaja, ja moram reci da to je jako tesko merljivo... Tesko je utvrditi da li bi nesto izdrzalo duze kad bi se koristile gume fabrickih dimenzija za razliku od nekih vanstandardnih, jer sem nekih labaratorijskih uslova, vi u realnosti nikad ne znate kad ce te lupiti nekim tockom u rupu, bankinu, otvorenu sahtu, da li ce vulkanizer da dobro izbalansira tocak ili ne...

Sastavio i napisao: YUgisa


Poslednji izmenio YUgisa dana Čet Nov 29 2012, 16:24, izmenjeno ukupno 1 puta

_________________
Yugo 1.1EFI by BMR
0-100: <11.5s
Max: 160>km/h
KS/rpm: 75/5800
Max rpm: 7500
avatar
YUgisa
Admin

Broj poruka : 1789
Datum upisa : 01.07.2012
Godina : 28
Lokacija : Subotica
Garaza : Yugo 1.1EFI

http://boyracermotorsport.forum315.com

Nazad na vrh Ići dole

Re: Kako izabrati odgovarajucu gumu i felnu da bi poboljsali performanse vaseg vozila

Počalji  YUgisa taj Uto Okt 16 2012, 18:20

Hteo bih da dodam i jedan komentar o zimskim gumama. Vidim da je u narodu prilicno rasireno razmisljanje da je bilo kakva zimska guma bolja od letnje u zimskim uslovima pa na zalost to ljudi obicno tumace da je i polovna guma nekoliko godina stara isto dobar izbor. Bez obzira da li pricamo o zimskim ili letnjim gumama, treba znati da sara nije najbitnija karakteristika gume. Zasto ovo kazem, pa iz razloga sto sama sara gume sluzi za odvodjenje rastresitog materijala koji se nalazi ispod gume cime guma dolazi do cvrstog tla. Ono sto se desava kada dodje guma do cvrstog tla je upravo ono sto je vrlo bitna osobina gume, a to je sastav odnosno mekoca koja utice na kolicinu trenja sa tlom odnosno kolovozom. Guma vremenom stari usled vremena i koriscenja, tako da cak iako ima mozda duboku saru, njene mogucnosti su vrlo oslabljenje jer su se smanjile njene mogucnosti prijanjanja odnosno smanjilo se trenje o kolovoz. Tako da dzabe zimska guma sa dubokom sarom, mozda ce sneg da izbaci iz sare ali ako nije adekvatno meka, ona nece imati dovoljno trenje... Naravno nije problem kupiti neku noviju polovnu gumu, ali je vrlo bitno pogledati datum proizvodnje koji je utisnut na svakoj gumi... Isto tako razlike izmedju premijum brenda guma i onog najeftinijeg vecinom se ne ogleda u performansama koje sare omogucavaju, nego upravo u samom sastavu guma. Takodje mnogi se zale da se gume "brzo" trose, tj da u roku od 30-40.000km se potrose i to je ustvari i normalno. Ako je kvalitetna guma sa mekanim sastavom, kao takva mora brze da se trosi od neke koja je ko plastika.

Da sara nije najbitnija osobina lako je samo pogledati trke, na suvom tlu koriste se slik gume koje prakticno nemaju nikakvu saru jer one same po sebi smanjuju performanse na suvoj jer smanjuju povrsinu naleganja gume a samim tim i trenje. Naravno takva guma ne moze kvalitetno da odvodi vodu, sneg pa ipak u saobracaju se koriste gume sa sarom.

Dubina sare jeste bitna jer od nje zavisi koliko brzo ce vozilo doci do cvrstog tla, ali ako guma nema odgovarajuca svojstva odnosno mekocu, njene mogucnosti ce biti vrlo smanjene usled manjeg trenja.

_________________
Yugo 1.1EFI by BMR
0-100: <11.5s
Max: 160>km/h
KS/rpm: 75/5800
Max rpm: 7500
avatar
YUgisa
Admin

Broj poruka : 1789
Datum upisa : 01.07.2012
Godina : 28
Lokacija : Subotica
Garaza : Yugo 1.1EFI

http://boyracermotorsport.forum315.com

Nazad na vrh Ići dole

Re: Kako izabrati odgovarajucu gumu i felnu da bi poboljsali performanse vaseg vozila

Počalji  YUgisa taj Uto Jun 25 2013, 21:25

Evo dva primera kako dimenzija koja pise na gumi ne odgovara stvarnoj situaciji:

1. Primer gume koja je siroka 155, ali u stvarnosti nije ni 120.



2. Primer pokazuje razlike u sirini dve gume koje su deklarisane kao 175.



_________________
Yugo 1.1EFI by BMR
0-100: <11.5s
Max: 160>km/h
KS/rpm: 75/5800
Max rpm: 7500
avatar
YUgisa
Admin

Broj poruka : 1789
Datum upisa : 01.07.2012
Godina : 28
Lokacija : Subotica
Garaza : Yugo 1.1EFI

http://boyracermotorsport.forum315.com

Nazad na vrh Ići dole

Re: Kako izabrati odgovarajucu gumu i felnu da bi poboljsali performanse vaseg vozila

Počalji  YUgisa taj Pon Jan 13 2014, 17:18

Posto me ljudi cesto pitaju koje gume na Zastavu da stave, evo da napisem neke kombinacije koje idu fabricki i koje odgovaraju fabrickom obimu sa odredjenom tolerancijom:

13":
145/80, 155/70, 165/65, 165/70, 175/65, 185/60, 195/55

14":
165/60, 185/55

15":
175/55, 195/45, 205/45


Naravno postoje jos neke dimenzije ali ih je jako tesko pronaci kod nas, a vecina se i ne izradjuje od strane kvalitentijih brendova, nego samo od nekih kineskih...



_________________
Yugo 1.1EFI by BMR
0-100: <11.5s
Max: 160>km/h
KS/rpm: 75/5800
Max rpm: 7500
avatar
YUgisa
Admin

Broj poruka : 1789
Datum upisa : 01.07.2012
Godina : 28
Lokacija : Subotica
Garaza : Yugo 1.1EFI

http://boyracermotorsport.forum315.com

Nazad na vrh Ići dole

Re: Kako izabrati odgovarajucu gumu i felnu da bi poboljsali performanse vaseg vozila

Počalji  YUgisa taj Pet Jan 29 2016, 20:06

Danas sam radio jedan zanimljiv eksperiment, merio sam kontaktnu povrsinu guma u dve razlicite dimenzije. Prva dimenzija je bila 135/70 R13, a druga 175/55 R15. Odmah da kazem da test nije 100% prenosiv na bilo koje gume jer bez obzira sta pise na gumi, efektivno nisu bas tih dimenzija koje bi trebale (nesto su manje) ali greska nije tako velika kao kod onih 175/50 R13 guma koje znaju biti puno sire nego sto pise.

Povrsina kojom naleze 135/70 guma je 141cm2, a od 175/55 guma je 240ccm2. Prakticno 65% vise. Narednih nedelja cu uraditi jos neka merenja da vidim kako se ponasaju razlicite sirine guma kao i precnici tj obimi.

_________________
Yugo 1.1EFI by BMR
0-100: <11.5s
Max: 160>km/h
KS/rpm: 75/5800
Max rpm: 7500
avatar
YUgisa
Admin

Broj poruka : 1789
Datum upisa : 01.07.2012
Godina : 28
Lokacija : Subotica
Garaza : Yugo 1.1EFI

http://boyracermotorsport.forum315.com

Nazad na vrh Ići dole

Re: Kako izabrati odgovarajucu gumu i felnu da bi poboljsali performanse vaseg vozila

Počalji  YUgisa taj Sub Feb 13 2016, 19:29

Uradjen test uticaja obima tocka na velicinu kontaktnih povrsina gume sa tlom. Za test su koriscene gume 135/70 R13, 155/70 R13, 175/55 R15 i 195/50 R15. Svakako treba uzeti u obzir da nisu sve gume jednake i da nemaju jednake efektivne gazne sirine, pa rezultati mogu varirati ali u konretnom testu, 135 gume su imale efektivnu gaznu sirinu od svega 97mm, 155 gume su imale 120mm, 175 gume su imale 150mm i 195 gume su imale efektivnu gaznu sirinu od 167mm.

Teoretski obimi tockova za konretne gume posto nisam merio stvarne su za 135/70 R13 gume 163cm, za 155/70 R13 gume 172cm, za 175/55 R15 gume 180cm i za 195/50 R15 gume je 181cm.

Za odredjivanje velicine kontaktne povrsine gume, pored efektivne gazne sirine gume, bilo je potrebno odrediti i duzinu kontaktne povrsine koja nastaje sabijanjem gume pod masom vozila i radi boljeg pojasnjenja, jedan slikovit prikaz:


Zelenim obelezeno je duzina kontaktne povrsine. Ona je za 135/70 R13 gumu iznosila 145mm, za 155/70 R13 je bila 150mm, a za 175/55 R15 i 195/50 R15 je iznosila 160mm sto jasno dokazuje da obim tocka utice direktno na velicinu kontaktne tj gazne povrsine gume.

Same kontaktne povrsine su iznosile:
135/70 R13 - 141cm2
155/70 R13 - 180cm2
175/55 R15 - 240cm2
195/50 R15 - 267cm2

Kao sto se vidi, cak i pored toga sto je guma svega 4cm sira tj oko 25% vise, 195/50 R15 guma ima skoro 50% vecu kontaktnu odnosno gaznu povrsinu u odnosu na 155/70 R13 gume.

Zakljucak ovog testiranja i savet onima koji zele da postignu vise performansi iz svojih vozila je da usklade obim tocka sa najvecom preporucenom merom od strane fabrike, vecu kontaktnu povrsinu ce dobiti sa gumama ciji je obim slican 145/80 R13 gumama nego sa gumama koje imaju obim slican 155/70 i 165/65 R13 gumama. Naravno u celoj ovoj prici ima ulogu i profil gume sto nas dovodi u pricu oko povecanja precnika felne i smanjenja profila gume kako bi se zadrzao odgovarajuci obim.

Takodje, ne treba zaboraviti i ulogu mase tocka na same performanse auta, pa pravilnim odabirom felni mogu se postici dobri rezultati i sa povecanjem precnika felne i sirine gume. Konretni tockovi iz testa su imali masu (Date mase su guma+felna, nije najpreciznija vaga):
135/70 R13 - 11kg (celicna felna)
155/70 R13 - 12kg (celicna felna)
175/55 R15 - 14kg (aluminijumska felna)
195/50 R15 - 13kg (aluminijumska felna)

Sastavio i napisao: YUgisa

_________________
Yugo 1.1EFI by BMR
0-100: <11.5s
Max: 160>km/h
KS/rpm: 75/5800
Max rpm: 7500
avatar
YUgisa
Admin

Broj poruka : 1789
Datum upisa : 01.07.2012
Godina : 28
Lokacija : Subotica
Garaza : Yugo 1.1EFI

http://boyracermotorsport.forum315.com

Nazad na vrh Ići dole

Re: Kako izabrati odgovarajucu gumu i felnu da bi poboljsali performanse vaseg vozila

Počalji  YUgisa taj Sre Nov 16 2016, 16:41


_________________
Yugo 1.1EFI by BMR
0-100: <11.5s
Max: 160>km/h
KS/rpm: 75/5800
Max rpm: 7500
avatar
YUgisa
Admin

Broj poruka : 1789
Datum upisa : 01.07.2012
Godina : 28
Lokacija : Subotica
Garaza : Yugo 1.1EFI

http://boyracermotorsport.forum315.com

Nazad na vrh Ići dole

Re: Kako izabrati odgovarajucu gumu i felnu da bi poboljsali performanse vaseg vozila

Počalji  Sponsored content


Sponsored content


Nazad na vrh Ići dole

Pogledaj prethodnu temu Pogledaj sledeću temu Nazad na vrh


 
Dozvole ovog foruma:
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu