Kako unaprediti oslanjanje na Yugo/Z101/Z128/Poly i poboljsati performanse za vozila koja se koriste u svakodnevnoj voznji

Pogledaj prethodnu temu Pogledaj sledeću temu Ići dole

Kako unaprediti oslanjanje na Yugo/Z101/Z128/Poly i poboljsati performanse za vozila koja se koriste u svakodnevnoj voznji

Počalji  YUgisa taj Čet Nov 29 2012, 18:56

Stvar o kojoj je dosta pricano ali ne i sve ispricano, a to je poboljsanje performansi oslanjanja na vozilima pomenutim u naslovu. Verovatno ce te primetiti da sam od tih novijih modela, izostavio Floridu, to je usustini zbog njenog ogranicenog zadnjeg oslanjanja ali ima dosta slicnosti sa Yugom ma prednjoj osovini.

Pre svega, zasto kazem da nije sve ispricano? Pa zato sto je to prilicno komplikovano podrucije unapredjivanja koje se vecinom zasniva na subjektivnim ocenama kako se vozilo ponasa i koliko je potrebno unaprediti. Pa sam hteo kroz svoje iskustvo da objasnim sta konkretno uciniti i usustini i kojim redom izvrsiti modifikacije jer nema smisla raditi neke ekstremne modifikacije ako ni one osnovne nisu uradjene.

Naravno moram da napomenem da je najbitnije da svi delovi na oslanjanju budu ispravni jer od toga najvise zavise performanse vozila.

1. Reglaza trapa
Prva stvar koju treba uraditi na vecini Zastavinih vozila je jedna kvalitetna reglaza trapa. Fabricko podesavanje reglaze je vrlo konzervativno po pitanju performansi a ako imate i Zastavu nekoliko godina staru velika verovatnoca je da niste nikad uradili reglazu trapa a i ako kojim slucajem ste uradili pitanje je kako je uradjena. Na zalost majstori u trci za sto vecom zaradom uz sto manje truda vecinom jako lose urade reglazu trapa, pogotovo na Zastavi. Pogotovo je problem sto se u 99% slucajeva baziraju samo na usmeravanju prednjih tockova sto daje musteriji usustini samo to da volan stoji pravo kada vozite pravo i prividan osecaj da vase vozilo ide pravo. Iz mog iskustva, sve Zastave koje sam imao mogucnosti da radim su bile totalno van svih tolerancija i prakticno sve se moralo podesavati. Kao sto kazem, vecina radi samo usmeravanje prednjih tockova sto je jedina stvar koja se moze uraditi na vecini novijih vozila, ali Zastavina vozila imaju tako dizajnirano oslanjanje da se prakticno sve moze podesiti. Tj jedina stvar koju fabricki ne mozete da podesite je nagib prednjih tockova sto se da lako resiti sa ugradnjom odredjenih srafova koji omogucavaju to ili slicovanjem rupa. Podesavanjem nagiba, usmerenosti i zatura tockova mogu vrlo primetno da se poboljsaju performanse vozila cak iako je skroz standardno. Reglaza trapa usustini odredjuje koliko dobro ce te moci da iskoristite mogucnosti oslanjanja vaseg vozila, pa cak iako je oslanjanje modifikovano. Primera radi ako vase vozilo ima sire gume, sa fabrickom postavkom reglaze trapa vi necete moci iskoristiti sve prednosti tih guma jer ako nagibi nisu jednaki na tockovima iste osovine vase vozilo ce imati bolje performanse kad skrece u krivinu na jednu stranu nego na drugu stranu... Sem toga ako nije i dobro podeseno moze lako da se desi da vozilo bude neupravljiviji nego sa fabrickim gumama pa i da nejednako trosi gume.

Naravno posle svake modifikacije na oslanjanju pozeljno je uraditi reglazu trapa, neki delovi poremete samu reglazu pa je potrebno vratiti u prvobitno stanje dok neki delovi mozda samom montazom nemaju uticaj ali drugacijom postavkom reglaze trapa mozete bolje da iskoristite taj deo.

Nesto vise o reglazi trapa mozete pronaci:
http://boyracermotorsport.forum315.com/t47-odredjivanje-nagiba-tocka-u-odnosu-na-podlogu-odnosno-stelovanje-minusa-tj-plusa
http://boyracermotorsport.forum315.com/t66-reglaza-optika-trapa

2. Felne i gume
Prvo da kazem da je ovo najbolje uraditi na pocetku i iz razloga sto vam pokazuje ogranicenja vaseg vozila u modifikovanju. Tj, ako planirate jos da spustate vozilo onda prethodno montirane gume i felne ce vam mozda biti ogranicavajuci faktor iz razloga sto mozda nece moci da stane pod karoseriju ili ce da kaci u neke delove. Zasto gume pre ostalih delova, pa pre svega gume su jedina stvar koja povezuje vase vozilo sa kolovozom. Dzabe su sve modifikacije na oslanjanju ako vase gume nisu u stanju da prenesu to na kolovoz.

Da se ne bi ponavljao, konkretnije price o odabiru guma i felni za vase vozilo mozete naci tu:
http://boyracermotorsport.forum315.com/t50-kako-izabrati-odgovarajucu-gumu-i-felnu-da-bi-poboljsali-performanse-vaseg-vozila#67

3. Dimenzije oslanjanja

Sire vozilo je naravno stabilnije. Prednosti nisu mozda tako ocigledne kao naspram nekih drugih modifikacija ali ni same modifikacije na oslanjanju nisu tako zahtevne i skupe i uz dobru reglazu moze dosta da se postigne. Sem najcescih distancera koji se postavljaju na glavcine da bi se dodatno izbacili tockovi, postoji jos mogucnost da se na vozila iz naslova ugrade na prednju osovinu ramena iz Floride. Ona su 8mm duza od fabrickih i mogu tockove izbaciti nekoliko milimetara. Malo je tesko reci tacno koliko jer pre svega zavisi od reglaze trapa tako da od toga zavisi i koliko ce da izbaci u sredini tocak (zbog ugla pod kojim je montirana) a i zbog njene vece duzine se i povecava nagib prednjih tockova pa i teranje u minus izbacuje donji kraj tocka vise nego gornji kraj kod ruba. Pozadi je moguce podbaciti par podmetaca ispod viljuske sto ce isto izbaciti tocak dodatno mada trebate povesti racuna oko toga jer ce to promeniti nagib tocka tj izbaciti ga ka minusu pa sa time ne treba preterivati. Vise o tome mozete pronaci na linkovim iznad gde se pricalo o nagibu tockova. Takodje i spustanje vozila isto izbacuje dodatno tockove. Mada da napomenem da napred do odredjene mere kad se spusta se siri trap a onda se polako opet skuplja dok pozadi se uvek siri, tj ne moguce je spustiti toliko vozilo da pocne da se skuplja. Oko dimenzija oslanjanja moram da napomenem da "disanje" karoserije odnosno njeno deformisanje negativno utice na reglazu trapa te je pozeljno ojacati karoseriju kako bi se dimenzije oslanjanja zadrzale uvek na istom nivou.

Vise o ojacanju karoserije imate ovde:
http://boyracermotorsport.forum315.com/t72-ojacanje-karoserije

4. Opruge i gibanj
Ovde se najcesce razlikuju iskustva, tj vecina bi se odlucila za neki vid sportskih amortizera. Ja pre svega sam za opruge i gibanj iz prostog razloga da opruge i gibnjevi koji mogu da se ugrade na vozilo a da to vozilo bude pogodno za svakodnevnu voznju i koje mogu da se ugrade fizicki dok se koriste fabricki amortizeri (ili uz neke manje modifikacije u duzini) ce bez problema da funkcionisu i na fabrickim amortizerima. Pogotovo je to primer pozadi gde se najcesce gibanj sa 2 lista menja sa gibnjevima od 3 ili 4 lista a dokaz tome da za tako nesto nije obavezno i staviti neki sportski amortizer je da su starije verzije Z101 imale fabricki gibanj sa 3 lista a Poly je imao cak 4 lista. Spomenuo sam pogodno za svakodnevnu voznju, moram napomenuti da kvalitetno oslanjanje vozila se ne zasniva na prostoj tezi, sto tvrdje to bolje. Kvalitetno oslanjanje visokih performansi je ono oslanjanje koje ce omoguciti maksimalno postizanje trakcije izmedju gume i kolovoza. Odredjen stepen povecanja tvrdoce oslanjanja ce omoguciti da vozilo usled manjeg naginjanja se lakse kontrolise i da se bolje prenosi trakcija na tockove ali treba uzeti u obzir da u svakodnevnoj voznji vi imate i neravnine na kolovozu i oslanjanje mora da to uspesno savlada. Jer ako vozilo poskakuje po neravninama to znaci da guma nema dobar kontakt sa kolovozom i samim tim se smanjuje i trakcija. Trkacke staze mozda nisu idealno ravne ali ipak nepostoje rupe, duboke sahte i kolotrazi i slicne neravnine koje savladjuje vozilo koje se koristi u svakodnevnoj voznji. Tako da nema smisla preterivati sa tvrdocom opuga i gibnja, ima smisla ici do odredjene granice. Takodje dosta ljudi se odlucuje za amortizere sa mogucnosti stelovanja visine pa opruge koje se koriste na takvim amortizerima su obicno dosta velike tvrdoce, pa cak iako su odgovarajuce tvrdoce, moze da se desi da su linearne. Fabricke opruge su progresivne, to znaci da sto se vise sabiju to su tvrdje za razliku od linearnih koje su celom duzinom jednake tvrdoce. Progresivne opruge su vrlo dobre za vozilo u svakodnevnoj voznji jer manje neravnine upija deo opruge koji je meksi te to omogucava kvalitetnu voznju vozilu. Naravno to nije dobro za stazu gde takva opruga nema linearno ponasanje pa se vozilo vise naginje (sabija se meksi deo opruge brze) i nije tako predvidivo u ponasanju kao sa linearnim oprugama ali isto tako te linearne opruge nisu povoljne za svakodnevnu voznju jer cak i te najmanje neravnine oslanjanje mora da amortizuje svojom punom tvrdocom. Uzimajuci upravo ovo u obzir, BMR je svoju paznju pri odabiru opruga i gibnjeva posvetio na sto boljem kompromisu funkcionisanja oslanjanja u svakodnevnoj voznji i performansama, koju postize sa progresivnim oprugama i gibnjevima odredjene tvrdoce.

Nesto vise o kombinaciji opruga, gibnjeva i amortizera mozete naci ovde:
http://boyracermotorsport.forum315.com/t44-uticaj-opruga-i-amortizera-na-poboljsanje-performansi-i-smanjenje-udobnosti

5. Sportski amortizeri
Sledeca stavka su svakako amortizeri ako ste vozilo vec spustili i ugradili drugacije opruge i gibanj. Hteo bih tu jos jednom da se vratim na pricu zasto ne prvo amortizeri pre opruga i gibnja, razlog za to je sto amortizeri sluze da umire oscilacije opruga i gibnja. Fabricki amortizeri bez problema vrse taj posao i na nekim vanstandardnim oprugama i gibnjevima i samim tim bez problema funkcionisu i na fabrickim oprugama... Tako da nema smisla stavljati sportske amortizere na fabricki gibanj i opruge jer on nece nista bolje vrsiti svoj posao od fabrickih. Za razliku od verovanja ljudi, opruge i gibnjevi su ti koji sprecavaju naginjanje vozila i omogucavaju bolje performanse, amortizer je tu samo da umiri njihove oscilacije. Naravno sad ce reci neko pa zasto se onda uopste proizvode sportski amortizeri kada fabricki vrse posao. Pa pre svega fabricki amortizeri mogu da se koriste do odredjene mere da se spusti vozilo, ispod te visine moraju amortizeri kracih dimenzija od fabrickih. Takodje mnogo tvrdje opruge i gibnjevi zahtevaju tvrdje amortizere koji ce moci da se izbore sa njihovim osilacijama. Mada po pitanju te tvrdoce, za vozilo u svakodnevnoj voznji fabricki amortizeri mogu da se nose sa oscilacijama tvrdjih opruga i gibnja. Ali moze da se postigne poboljsanje performansi stavljanjem sportskih amortizera jer dodatna povecanja tvrdoce amortizera moze da utice na brzinu smirivanja oscilacije ali te razlike je tesko ustanoviti u saobracaju i od prosecnog vozaca. To je vise prica za ljude koji traze bas vrhunske performanse i mozda posecuju neke amaterske trke. Naravno ako eventualne opruge i gibanj i odredjena visina auta dovodi fabricke amortizere do granice mogucnosti oni ce mozda da funkcionisu kako treba dok su ispravni ali nece imati nikakve rezerve i cim krenu da propadaju odmah ce se drasticno pogorasti performanse vozila sto se izbegava sa sportskim amortizerima koji su izradjeni za te otezane uslove. Kao sto sam spomenuo, amortizer sluzi da smiri oscilacije te iz toga sledi da nema potrebe preterivati sa tvrdocom amortizera i treba ih uskladiti sa tvrdocom opruga i gibnja. Oko sportskih amortizera je najbitnije napomenuti jos dve stvari. Prvo, treba teziti tome da amortizeri imaju sto je veci moguci hod, naravno ne treba preterivati ali kod Zastave je pozeljno da hod na izvlacenje bude oko 30mm minimum a pozeljno je i oko 50mm. Naravno ovo je u odredjeno i sa oprugom kojom koristite jer opruga ne sme da ispada iz lezista na amortizeru a da bi se vozilo spustilo mora se ugraditi kraca i tvrdja opruga ali treba teziti vecem hodu jer ako je mali hod onda je problem kod vecih neravnina sto tocak ostaje u vazduhu sto naravno znaci smanjenje trakcije tj gubitka kontakta sa kolovozom. Naravno hod amortizera na sabijanje mora da bude dovoljno veliki da opruga tj gibanj mogu nesmetano da funkcionisu tj da je njihovo sabijanje manje od duzine sabijanja amortizera. Druga stvar koja je jako bitna kod amortizera je da li su uljni, gasni niskog pritiska ili gasni visokog pritiska. Prvo da kazem da su svi amortizeri uljni tj sadrze ulje, jedino sto popularno zvani uljni imaju ulje i ostatak prostora u kucistu je napunjeno sa vazduhom pri armosferskom pritisku. Gasni amortizeri niskog pritiska su isti kao uljni jedino sto je vazduh zamenjen gasom koji je pod atmosferskim pritiskom ili eventualno malo visim pritiskom. Gasni amortizeri visokog pritiska su amortizeri koji pored ulja imaju gas koji je pod visokim pritiskom i to nekoliko puta vecim od atmosferskog. Ono sto je bitno napomenuti da uljni i gasni amortizeri niskog pritiska imaju jako slicne performanse. Razlike su prilicno male, gasni amortizeri niskog pritiska imaju prednosti jedino u tome da je gas za razliku od vazduha manje osetljiv na promene u temperaturi. Dok gasni amortizeri visokog pritiska imaju drasticno drugacije osobine iz razloga sto za razliku od druga dva tipa amortizera visok pritisak gasa smanjuje mogucnost penusanja ulja u amortizeru sto je vrlo bitna osobina jer penusanje amortizera smanjuje njegove performanse koji vise nisu linearne i menja se tvrdoca sto utice negativno na mogucnosti amortizera da smiri oscilacije opruge tj gibnja. Ovo u opustenoj svakodnevnoj voznji nije bas problem, ali kad se vozi brzo kroz krivine na stazi ili po malo neravnijem kolovozu moze da igra veliku ulogu u stabilnosti vozila. Sem tih razlika u osobinama i ponasanju bitno je napomenuti i sam kvalitet odnosno dugotrajnost amotizera takav visok pritisak zahteva kvalitetan amortizer sa dobrim semerinzima sto znaci da sa te strane ce mnogo duze da traju tj nece tako brzo iscureti. A i zbog konstantnog ponasanja amortizera ventili ce manje da trpe za razliku od druge dve vrste amortizera gde se penusanjem ulja otezava smirivanje oscilacija pa sem sto ce vise da osciluju moze lako da se desi i da amortizer se sabije skroz sto ne bi smelo da se desi ako je ispravna odbojna guma ali ako se ona osteti moze lako da se desi. Svakako da sportski amortizeri se ne ogledaju samo u tome da li su gasni visokog pritiska ili ne, ali pozeljno je teziti pri kupovini amortizerima da budu gasni sa visokim pritiskom sto ce da poboljsa performanse. A gasne amortizere visokog pritiska je lako prepoznati jer se osovina odnosno klip amortizera sam izvlaci. Tu ima jos price oko toga da li su monotube ili twintube amortizeri. Razlika izmedju ova dva tipa amortizera je to sto twintube ima cev unutar kucista u kojem se krece osovina tj klip. Dok monotube amortizeri nemaju dodatnu cev, vec samo kuciste izigrava tu cev u kojoj se krece osovina. Ovo omugucava dve stvari, prva je da ventili mogu biti mnogo veci i samim tim dugotrajniji i mogu bolje da se podese tj da bolje amortizuju a takodje zbog veceg prostora imaju vecu kolicinu ulja koja opet omogucava konstantniji rad usled sporijeg zagrevanja ulja... Iz tih razloga je BMR u svoju ponudu uvrstio gasne amortizere visokog pritiska marke Bilstein.

Prednosti toga mozete videti tu:



http://boyracermotorsport.forum315.com/t89-amortizeri

6. Gumene caure u sistemu oslanjanja
Kod Zastavinih modela imate dosta gumenih caura u sistemu oslanjanja, pre svega nosaci b. stangle, u ramenu, soljama amortizera i u viljuskama. Jedno od najbitnijih modifikacija ovih delova je izrada i montaza nosaca b. stangle od aluminijuma sa caurama od Pa6 tj od industrijske plastike i jos se ubacuju u rame gde prolazi b. stangla. Ovo je vrlo dobra modifikacija po pitanju uprvljivosti vozila i dobija se vrlo direktan volan posto se neomogucava disanje oslanjanja sto smanjuje poremecaje reglaze trapa te omogucava bolju trakciju tockova sa kolovozom. Nosace b. stangle preporucujem svima, licno ih koristim i nema nikakve bojazni od stradanja karoserije ili drugih delova oslanjanja ili od dodatne buke i slicno a sto se tice caura za rame kod b. stangle to preporucujem samo da ugradite ukoliko imate modifikovano oslanjanje tj ukoliko je vozilo spusteno sa oslanjanjem kraceg hoda od fabrickog. Ostale delove retko kad neko modifikuje ali licno ja preporucujem ojacanje solji amortizera na nacin koji je opisan u temi na forumu ciji cu link postaviti na kraju ovog pasusa. Svakako ne preporucujem zamenu tih guma u soljama sa Pa6 jer nije pogodno dovesti oslanjanje u potpuno kruto stanje jer delovi oslanjanja u zavisnosti od polozaja vozila maenjaju svoje uglove naspram karoserije. Bilo bi idealno ih zameniti za poliuretanom ali kod nas je to vrlo tesko uciniti a preostaje jos mogucnost ugradnje unibola ali ga ja nepreporucujem tu vezu metal na metal kod vozila za svakodnevno koriscenje jer se javljaju problemi sa bukom i vibracijama... Ono sto moze da se uradi je ugradnja Pa6 caura u viljuske pozadi mada njihova prednost tamo je mnogo manja za razliku od prednje zamene.

Nesto vise o ojacanju solji mozete videti ovde:
http://boyracermotorsport.forum315.com/t68-ojacanje-nosaca-solje-amortizera-yugo-florida

7. Neogibljena masa

Moram reci da prica o neogibljenoj masi je pomalo ekstremna za vozilo koje se koristi u svakodnevnom saobracaju, mada nije redak slucaj u automobilskoj industriji, verovatno najcesci primer je montaza nekih ultralaganih felni izradjenih od aluminijuma ili magnezijuma umesto celicnih felni. Neogibljena masa je masa samog trapa na vozilu i ono usustini predstavlja gubitke u trapu tj amortizeri i opruge moraju deo svog rada da posvete samom smirivanju oslanjanja umesto vozila. Te se odredjenim olaksavanjem na trapu postizu bolje osobine vozila. Kod Zastave nije nesto preterano moguce uraditi sem sto mogu da preporucim da pri odabiru felni potrazite neke sto laganije tj da tezite da vase naknadno postavljene gume i felne nisu drasticno teze od fabrickih tockova... Moze jos da se uradi nesto po pitanju amortizera ali takve amortizere nije moguce nabaviti nove a izrada takvih amortizera iako je moguca prilicno je velika sto prevazilazi najcesce i cenu nasih Zastavinih vozila.

Delimicno price oko toga je bilo ovde:
http://boyracermotorsport.forum315.com/t78-razlike-u-performansama-oslanjanja-yugo-z101-z128-i-ostala-vozila-drugih-proizvodjaca


_________________
Yugo 1.1EFI by BMR
0-100: <11.5s
Max: 160>km/h
KS/rpm: 75/5800
Max rpm: 7500
avatar
YUgisa
Admin

Broj poruka : 1778
Datum upisa : 01.07.2012
Godina : 28
Lokacija : Subotica
Garaza : Yugo 1.1EFI

http://boyracermotorsport.forum315.com

Nazad na vrh Ići dole

Re: Kako unaprediti oslanjanje na Yugo/Z101/Z128/Poly i poboljsati performanse za vozila koja se koriste u svakodnevnoj voznji

Počalji  YUgisa taj Sre Avg 05 2015, 18:16

Posto su Zastavina vozila dolazila sa dve vrste balans stangli po pitanju debljine, od 19 i 21mm, mozda nekome bude korisna informacija, balans stangla od 21mm je 22% tvrdja od balans stangle od 19mm. Takodje Z101 ima nesto kracu balans stanglu od Yuga, pa zbog tih kracih krakova ima efekat kao da je tvrdja i to za 6%.

_________________
Yugo 1.1EFI by BMR
0-100: <11.5s
Max: 160>km/h
KS/rpm: 75/5800
Max rpm: 7500
avatar
YUgisa
Admin

Broj poruka : 1778
Datum upisa : 01.07.2012
Godina : 28
Lokacija : Subotica
Garaza : Yugo 1.1EFI

http://boyracermotorsport.forum315.com

Nazad na vrh Ići dole

Pogledaj prethodnu temu Pogledaj sledeću temu Nazad na vrh


 
Dozvole ovog foruma:
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu